EDA varuje, že Európskej únii (EÚ) sa možno nepodarí splniť ciele v
oblasti klímy, keďže sa pri tom do značnej miery spolieha na využívanie
elektrických vozidiel. Tie sú poháňané batériami, ktoré obsahujú viaceré
ťažšie dostupné kovy od kobaltu po nikel a lítium.
Nezávislý externý dvor audítor v správe uviedol, že takmer jedno z
piatich nových áut registrovaných v bloku v roku 2021 malo elektrickú
zástrčku. Dopyt po nich porastie a očakáva sa, že do roku 2030 bude po
európskych cestách jazdiť približne 30 miliónov vozidiel s nulovými
emisiami oxidu uhličitého, zatiaľ čo predaj nových benzínových a
naftových áut bude po roku 2035 zakázaný.
Stratégia EÚ však nezohľadnila schopnosť bloku uspokojiť tento nový dopyt po batériách.
"EÚ sa usiluje stať sa globálnou batériovou veľmocou, aby si
zabezpečila svoju ekonomickú suverenitu, ale podarí sa jej to? Šance
nevyzerajú dobre," povedala novinárom Annemie Turtelboomová, ktorá viedla audit EDA.
"Čelíme riziku, že EÚ buď nesplní svoje emisné ciele pre rok 2035,
alebo tento cieľ dosiahne prostredníctvom dovážaných batérií, čo by
poškodilo európsky priemysel a prinieslo by to veľmi vysoké ceny," dodala.
Dodávky surovín pre EÚ sa príliš sústreďujú len na niekoľko krajín s
geopolitickými rizikami, čo by mohlo viesť k ich nedostatku. V prípade
piatich kľúčových materiálov bola závislosť EÚ od dovozu v priemere na
úrovni 78 %, uvádza EDA.
"EÚ sa nesmie dostať do rovnakej závislej pozície s batériami ako so zemným plynom z Ruska," povedala Turtelboomová.
Približne dve tretiny svetového kobaltu pochádzajú z Konžskej
demokratickej republiky, 40 % prírodného grafitu je z Číny a EÚ je úplne
závislá od dovozu rafinovaného lítia. Čína sa podieľa 76 % na
celosvetovej výrobnej kapacite batérií.
A potrvá príliš dlho, kým sa začne ťažba niektorých kovov v Európe.
Portugalsko, ktoré vlastní najväčšie zásoby lítia v bloku, neočakáva
spustenie jeho produkcie skôr ako v roku 2026.
EÚ podľa EDA zaostáva aj v nákladovej konkurencieschopnosti čiastočne v
dôsledku vysokých cien energií, pričom údaje Európskej komisie sú
zastarané a neúplné a verejné financovanie zostáva nekoordinované.